alpha-net

alpha-net

A new window to the world
alpha-net

alpha-net

A new window to the world

هفده خطای شناختی با مثال


1. Mind reading

ذهن‌خوانی:

بدون استدلال و دلایل کافی، می‌اندیشید از افکار دیگران اطلاع دارید. 

«اصلا نگاهم نکرد حتما از من شاکی‌ه»


2. Furtune telling 

پیش‌گویی:

پیش‌بینی ذهنی‌ از اتفاقات و شرایط آینده‌ای منفی‌

«حتما فردا حرفم رو قبول نمی‌کنه»


... 

 


3. Catastrophizing 

فاجعه‌سازی:

تمام حوادث آینده‌ی نزدیک و دور را افتضاح و غیرقابل تحمل انگاشتن

«توی آزمون خراب کنم آبروم می‌ره»


4. Labeling

برچسب زدن:

صفات کلی و منفی به خود و دیگران الصاق کردن

«کلاً بدبخت‌یم»


5. Discounting positives 

نادیده‌انگاری جنبه‌های مثبت:

موفقیت‌ها و نکات مثبت را کوچک و خوار شمردن

«اینو که همه می‌تونن انجام بدن»


6. Negative filter

فیلتر منفی:

فقط جنبه‌های منفی چیزی را دیدن

«اصلن به من توجه نمی‌شه»


7. Overgeneralizing 

تعمیم افراطی:

تعمیم دادن یک اتفاق و حادثه‌ی بد به همیشه و استنباط همیشگی داشتن از آن

«این اتفاق همیشه فقط برای من می‌افته»


8. Dichotomous thinking

تفکر دو قطبی:

دید «همه» یا «هیچ» داشتن در مورد اتفاقات و انسان‌های پیرامونی

«همه‌ی زندگی‌م تباه شد»


9. Should

بایداندیشی:

اتفاقات و رخداد‌ها و حوادث رو آن‌طور که هستند ارزیابی و ارزش‌گذاری نکردن. دید و تفسیرها را بیش‌تر بر اساس آن‌چه باید می‌بود/باشد گذاشتن.

«باید می‌بردیم» «برد با ماست»


10. Personalizing

شخصی‌‌سازی:

علل شکست و رخ‌دادهای منفی را متوجه خود کردن و سهم دیگران را ندیدن 

«خودم مقصر بودم»


11. Blaming 

سرزنش‌گری:

مسئولیت تغییر رفتار خود را به عهده نگرفتن. دیگران را دلیل مشکلات و احساسات منفی خود دانستن.

«او باعث تمام مشکلات من هستش»


12. Unfair comparisons 

قیاس‌های ناعادلانه:

معیار نداشتن و خود را با کسانی که امتیازات ویژه دارند مقایسه کردن

«او‌ خیلی از من زیباتر عمل می‌کنه»


13. Regret orientation

تاسف‌گرایی:

ای کاش‌های مکرر گفتن به جای تکیه بر حال

«ای کاش این حرف رو نمی‌زدم»


14. What if 

چی می‌شد اگر:

پرسش مکرر «چی می‌شد اگر» و اقناع نشدن شخصی

«چی می‌شد اگر زودتر راه می‌افتادم»


15. Emotional reasoning

استدلال هیجانی:

برای تفسیر واقعیات پیرامونی از احساسات محض استفاده کردن

«دلم شور می‌زنه یه اتفاقی می‌افته»


16. Ignoring counter evidences

نادیده‌انگاری شواهد متناقض:

شواهد‌ یا استدلال‌های ناهمسان یا ناهمخوان با تفکر خود را مردود دانستن 

«هیچ‌کدوم‌تون نمی‌فهمین»


17. Judgment focus 

قضاوت‌گرایی:

معیارهای غیراستاندارد و شخصی برای خود ایجاد کردن در جهت تفکر منفی

«در مسابقه اصلن خوب بازی نکردیم»

این باورها همگی غلط هستند و باعث بروز احساسات منفی در ما می شوند پس لطفا با هوشیاری از آنها اجتناب کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد